понеділок, 30 жовтня 2017 р.

Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника

Тема: Числівник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівника.
Мета: Дати поняття про числівник, вчитись  визначати функцію числівника у мовленні, вчитись правильно вживати числівник у мовленні, виховувати бажання говорити грамотно, виховувати любов до української мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, картки, таблиці, наочний матеріал
Хід уроку
I.                  Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
II.               Актуалізація опорних знань
1.     Бліц-опитування
-         Який розділ науки про мову ми почали вивчати?
-         Що вивчає морфологія?
-         Скільки частин мови ми виділяємо?
-         Як поділяються частини мови?
-         Скільки є самостійних частин мови?
-         Скільки службових?
-         До яких частин мови належить числівник?

III.           Повідомлення теми та мети уроку
1.     Слово вчителя
Сьогодні ми будемо вивчати нову частину мови - числівник. З числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше - на уроках математики. А зараз запишіть тему уроку в зошити.
IV.            Вивчення нового матеріалу
1.     Сприйняття й усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми.
І хоч у світі сторони чотири, я тут живу, бо я цей край люблю. (Л.Костенко)
Зажурилась моя парта, третя парта од вікна. (Б.Олійник)
Тринадцять руж під вікнами цвіло, тринадцять руж – чотирнадцята біла. (М.Вінграновський)
До виділених слів поставте питання. Що ці слова означають?
Отже, тепер ми можемо самі написати визначення числівника
Відкрийте підручники і запишіть правило.
Числівник – це самостійна частина мови, яка означає число, кількість або порядок предметів при лічбі.
Запишіть визначення собі в зошити.
1.      Слово вчителя
Числівники бувають кількісними і порядковими. Кількісні означають кількість предметів і відповідають на питання скільки?, а порядкові – порядок при лічбі. Вони відповідають на питання котрий?
Як і інші частини мови, числівник змінюється за родами, числами, відмінками.
Кількісні числівники змінюються за відмінками. Порядкові – за числами, родами, відмінками так само, як і прикметники.
Зверніть увагу! Деякі слова мають значення числа, але вони не належать до числівників. Правильно визначити частину мови допомагає поставлене питання.
Двадцятирічний, п’ятиденний, дев’ятиповерховий
який?
прикметник
Чверть, сотня, сімка
що?
іменник
Подвоїти, потроїти, подесятирити
що зробити?
дієслово
Усемеро, тричі, по-друге
як?
прислівник

2.     Робота з картками
Слово вчителя: Числівник може виконувати будь-яку синтаксичну роль. Зараз ми попрацюємо над реченнями, і визначимо, якими саме.
Мільйони зір повільним бігом пливуть над нами. (підмет)
Дві тополі високії, одна одну хилять. (додаток)
Пісня і праця — великі дві сили. (присудок)
Зосталася тільки надія одна: надія вернутись ще раз на Вкраїну. (означення)

V.               Закріплення вивченого матеріалу

1.     Робота з підручником
Переписати в зошит вправу 484, підкреслити числівники.
Які числівники ви знайшли, виконуючи вправу?
2.     Тренувальна вправа
Записати подані сполучення словами.
100 років, 5-го дня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година, 14 учнів, 26 корів, 20-й рік.
VI.            Підведення підсумків
1.     Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-         Що називається числівником?
-         На які розряди поділяються числівники?
-         Яку синтаксичну роль може виконувати числівник?
-         Як відрізнити числівник від інших частин мови з числовим значенням?

VII.        Домашнє завдання (на дошці)
Знайти і виписати 5 речень з числівниками з підручника «Українська література»




Немає коментарів:

Дописати коментар